Wednesday, June 12, 2013

Fåglarna

För nån dag sen när jag korsade campus dykflög en kråka typ en decimeter över mitt huvud och skrek högt och gällt.
Jag skrek tillbaka och höll på att kissa på mig av chocken.
Sen lugnade jag mig och tänkte att det var säkert inte alls så nära som jag trott. Fåglar attackerar ju inte människor och det var naturligtvis mest inbillning. Tänkte jag.
Men så fick jag precis ett mail från universitetets säkerhetssystem. Det här är tydligen just den tiden på året då kråkungar lär sig flyga och då kan kråkföräldrarna bli väldigt tjuriga om folk har ohyffset att bara klampa omkring utan hänsyn till pågående övningsflygning.
Så se upp för arga kråkor, tipsade mailet, dom kan tillexempel tycka att lämplig markering är en liten tilltuffsing i håret eller ett litet pick på flinten. Men att oroa sig fanns det ingen anledning till, lugnade mailet, det var 30 år sen en människa blev alvarligt skadad av en kråka på campus.
Dåså.

No comments:

Post a Comment