Monday, September 30, 2013

En annan sorts kulturkrock

Folk sa att jag skulle få en massa problem med alla saudier i klassen. Föratte.. dom har ju liksom en annan kultuuuuur. Amerikaner (ja jag generaliserar, inte alla såklart) säger ofta kultur som dom säger Native Americans och African Americans och Hispanic, en politisk korrekt  beskrivning eller omskrivning för nåt dom kanske inte riktigt direkt förstår varför men har lärt sig att man ska tassa försiktigt omkring.
Och nu saudierna alltså. Jag har klassen full.
Och dom har ju nu alla en sån kultur där kvinnor är superförtryckta och alla män är mansgisiga oljeshejkar. Nej, nej alltså, det är ingen som dömmer här, det är ju inte deras fel, deras kultuuuuuur är bara sån.... Har jag fått höra från många olika håll och kanter.
Som vänligt skrikande varningslarm eftersom jag som kvinna ska undervisa denna klass.
Och att om jag skulle råka ha en kvinnlig elev från Saudiarabien i klassen (vilket jag har) så får jag absolut inte para ihop henne med en arabisk man i grupparbete (absolut inte!! det är strängt emot deras kultur) har jag även blivit varnad av flera andra lärare.
Så jag vet inte riktigt vems kultur det är fel på nu när majoriteten (egentligen alla utom en knäppgök) av mina studenter är toppentrevliga, såpass arbetsvilliga man nu kan begära och inte har några som helst problem att jobba i grupp med varandra, oavsett kön och hemland.
Mysko. 
 

No comments:

Post a Comment