Thursday, April 21, 2016

Vad vare jag thinkte nu again?

I vanliga fall har jag inte haft särskillt svårt att hålla svenskan och engelskan åtskillda. Mycket såklart beroende på att jag de senaste typ fem åren gjort nästan allt på uteslutande utrikiska och bara pratat svenska med mamma på söndagsskajpen och när man fått finfrämmande nån gång.

Men nu pratar jag ju dels svenska med Lodjuret, även kallad Åsiktarn, även kallad Eskil, Allan och Robin (mer om det en annan gång) och dels med päronen som nu inte räknas som finfrämmande längre utan snarare tillfälliga sambos/nannys/vaktmästare.

Och det har gjort det lite svårare för hjärnan att hålla språken isär. Så nu känner jag en ny slags trötthet över att måsta hitta rätt ord när jag sitter och skriver på jobbet. Inte så ofta för att jag inte kan hitta rätt ord på engelska, men för att jag har ett mycket bättre ord på svenska i fingertopparna, och känner att jag måste kolla om det ändå inte finns nåt bättre engelskt alternativ än det jag tänkt. Ibland gör det det, oftast inte.

Och så har jag slösat tio minuter. Det berättar jag inte för min chef. Jag berättar ju inte att jag bloggar heller. Eller jo det kanske jag har gjort nångång förresten. Men hon är cool min chef. Så det är lugge. 

Hursomhelst så är det jobbigt att ständigt ha två språk igång, det var bara det jag ville säga. 
Stackars mitt barn. 

No comments:

Post a Comment