Friday, May 20, 2016

Schüss

Eftersom den här bloggen är lika delar blogg och öppet brev till Steken så är följande inlägg riktat direkt till den senare, och alla andra som lärde sig tyska av Carola Skoog på central/skärgårds.

Vi lärde oss ju att hej då på tyska heter schüss. Men alla två gånger jag varit i Tyskland har jag då aldrig hört nån säga det. Jag har i huvudtaget aldrig hört en tysk (eller nån annan) använda detta uttryck, vare sig på tv eller i verkliga livet.

Iallafall, nu jobbar jag med en kvinna vars son är gift med en tyska und vohnt in Deutschland. Det gör natuligtvis min kollega till expert på Tyskland och därmed även Europa. Hon har ju varit där liksom.  

Sidenote: jag kan tycka att det faktiskt är mycket lättare med amerikaner (Idahoianer) som liksom är helt okej med det faktum att det dom aldrig varit längre bort än till Kalifornien och blir förbluffade över att Sverige och Schweiz är olika länder (och har olika språk!) och nästan vill nypa en i skinnet och se om man är på riktigt när dom förstår att man faktiskt är född i ett annat land.... Än såna som varit på semester i Italien en vecka för tre år sen och därför vet precis hur det är i Europa.

Men, tillbaka till det jag skulle komma fram till. Min kollega. När jag hade lodjuret på uppvisning på kontoret nu senast så sa hon schüss till henne när vi skulle gå. Sen ursäktade hon sig med att det är så hennes små barnbarn som ju pratar utrikiska säger.
Alltså, det finns riktiga tyskar som säger schüss!
Det känns som en upprättelse för Carola Skoog och jag ville bara säga det.


Schüss och trevlig helg. 

4 comments:

  1. Nog tror jag att fler än jag läser din blogg men tack för att du liksom skriver ett öppet brev till mig (delvis)! Häftigt, jag trodde det var lite som "its raining cats and dogs" vilket jag fortfarande aldrig hört en riktig engelsman säga. Ej heller det lite mindre kända "its raining fish and frogs" :)

    ReplyDelete
  2. Jag ska börja använda det direkt! Det regnar här nu så det passar perfekt :-)

    ReplyDelete
  3. Åh, drar mig till minnes nån av säsongerna i top model där en tjej hade franskt påbrå och den andra var från Ukraina. Dom höll ihop för dom var ju sååå olika alla andra för att dom var europeans och så annorlunda. Man ba ok.

    ReplyDelete
  4. Eller hur..? Amerikaner älskar att skylla alla sina drag (både personlighets och utseende) på sitt påbrå. Typ, hon är ju så himla hetsig och intensiv eftersom hon är en fjärdedels italienare. Och blond eftersom hon är en åttondels svensk. Jepp.

    ReplyDelete