Wednesday, December 5, 2012

Då & Nu

Jag kommer ihåg ett år, en advent, när jag var….tja, det var innan vi flyttade till Holmsund i alla fall, så 5-6 nånting. Och förutom den vanliga uppsättningen julkalendrar (Bamse, Ica, chokladkalendern från Hemglass, etc.) så fick jag varje morgon en litet paket.
Varje morgon.
Inslaget i julpapper och med dagens datum på. Storasyster fick bara paket på helgen, fast då vill jag minnas att hennes var snäppet mer tilltagna än mina, i överlag.
Ganska många dagar innehöll mitt paket tillexempel 2-3 tuschpennor (på julaftons morgon fick jag det tomma plastfodralet som de kom i…), ibland var det ett sudd, ett hårband, eller nåt annat litet och billigt. Men det är inte det som är poängen.
Som 5-taggare är man ju liksom glad åt vadsomhelst som är inslaget och en överraskning.
Poängen, är att mam-paps tog sig tid att slå in 24 pyttesmå paket.
Det ni.
Jag minns även att smaken av chokladen i adventskalendern, den var speciell, smakade inte som nån annan choklad. Kanske var det för att jag åt den det första jag gjorde när jag vaknade. Kanske för att man bara åt en bit.
Ja, i alla fall…. Nu har jag ju ingen julkalender. Men jag har en liten snögubbe i trä (en trägubbe) som står bredvid TV:n och håller i två tärningar med siffror på, som man vrider på varje dag så att den räknar ner dagarna till jul.
D tycker att jag räknar fel. Men det är bara för att han tror att jul är den 25:e.
Jag låter honom hållas, men räknar ändå på mitt sätt.

3 comments:

  1. Jag minns inte alls att jag bara fick på helgerna. Däremot minns jag att man oftast fick något lite större på helgerna.

    Ringde mamma innan dec började för att höra hur hon tog sig ur detta paket-kalendrande (för vi hade ju aldrig i Holmsund och brorsan har ju aldrig haft) och hon rådde mig iaf att inte göra 96 små paket. Men paketkalender blev det iaf och 24 paket fram till jul blir det och de får öppna var fjärde dag. Inte fullt lika lyxigt men lite lyx och jag som du minns de där små paketen med löjlig entusiasm med tanke på innehållet så nu måste mina ungar också få prova.

    ReplyDelete
  2. det finns ju saklart en risk att jag minns fel.... men jag minns det sa att du var stor nog att liksom inse att kvalite kan ga fore kvantitet.... och darfor fick paket bara lordag-sondag, men som sagt, med lite mer substans

    ReplyDelete
  3. Jag och brorsan hade också en såndär kalender...men fick bara paket några dagar i veckan. Det var nästan nog så spännande att vakna och inte veta ifall det skulle hänga ett litet paket på dagens siffra eller inte! Ibland kunde det vara nåt så enkelt som några pepparkakor, men det var ju lyx med sånt till frukost när man var liten =)

    Får se om det blir nån sån kalender till Max när han blir lite större. Men hursom kommer ju julen aldrig att bli så bra som när man själv var liten!

    ReplyDelete