Friday, September 2, 2016

Kräftskiva

Vi skulle ha kräftskiva imorgon. Vi, är alltså jag och de svenska bekanta jag lyckats hitta här stejtsajd. Ingo beställde 15 pounds levande kräftor som skulle levereras nu i eftermiddag och så skulle vi koka ikväll och ha skiva imorgon.

Men så kom orkanen Hermine och ställde till. Så kräftorna fastnade nånstans halvvägs mellan Louisiana och Idaho och UPS kunde inte lova att dom säkert skulle levereras före söndag.
Och även om jag aldrig riktigt ställt till och ordnat kräftskiva förrut och har svårt att förstå att det ska vara så himla noga att dillen är krondill, så fattar jag ju att dels är det viktigt att ha kräftor på kräftskiva och dels kan det kännas lite jobbigt att få en leverans levande skaldjur på trappen sådär morgonen efter.

Så efter många turer fram och tillbaka (hoppas dom kommer bara lite för sent och koka tidig lördagmorgon? flytta skivan till söndag? låta bli att marinera över natten? etc.) så har vi nu bestämt oss för att ha räkfrossa istället för kräftskiva.

Alla andra svenskar i den här gruppen är från Stockholmsområdet. Det vill säga söder om Gävle. Eller inte Peter förresten. Han är göteborgare så skräller. Och för dom är det viktigt det här med skaldjur, har jag ju förstått.
För mig är det inte lika noga. Jag har en det-är-ju-ändå-såsen-som-är-godast inställning till hela evenemanget.
Och jag var även tvungen att påpeka att hade vi bestämt oss för surströmming istället så hade det här aldrig hänt.

No comments:

Post a Comment