Tuesday, March 16, 2010

Fixar och har mig

En otroligt märklig grej hände när jag var på banken idag. Eller snarare en rad märkliga inträffanden som nu i efterhand ter sig så märkliga att jag undrar om jag drömt alltihop.
Ärendet var att flytta över pengar från mitt svenska konto till Dylans amerikanska dito. Det har vi gjort en kanske 4-5 gånger förrut och det har aldrig varit enkelt. Vi har fått veta att det inte alls går, att det går att göra jätteenkelt själv via internet, att det går men bara om man går till en annan lucka en annan dag, att det inte går om man inte är i USA själv...ja, i stort sett alla varianter. Det har alltid varit bökigt, men alltid gått till slut, varför jag var beredd på en fajt när jag stegade in på Föreningssparbanken idag.

Det första som hände som fick mig att tvivla på att jag ens kommit rätt var att jag fick könummer 128, för när jag tittade upp på tavlan så betjänades 127. Jag trodde det ingick i hela bankupplevelsen att vänta minst 20 könummer på sin tur. Eftersom jag inte var säker på vilken kategori mitt ärende räknades till (privat eller utland) så hade jag tänkt ta två könummerlappar, men nu hann jag inte ens det eftersom jag blev frampipt på en gång.
Så jag slet av mig mössan i farten och gick direkt fram till tanten som satt under det blinkande 128, förklarade mitt ärende och stålsatte mig på hennes "det går inte/det kan du inte göra här/det kan du göra jätteenkelt själv hemma" och så säger tantrackarn "Jamenvisst, det ska vi fixa!"
Och det slutade inte där, hon fixade det! Jag lovar att det gick på under 10 minuter och sen hade alla mina pengar elektroniskt flaxat iväg till Dylans Wells Fargo konto.
Jag var tvungen att få tag i honom direkt så han kunde kolla om de verkligen kommit in, men det hade de såklart inte eftersom det kan ta upp till ett helt dygn. Så jag vet inte ännu om tanten verkligen var på riktigt eller bara en bankpajas som försökte göra kunderna glada.

Jag jobbade igår och jobbar imorgon så idag har jag som mest fixat och haft mig och i den andan har jag även varit på Skatteverket och folkbokfört mig utomlands samt försökt förnya mitt recept på p-piller via nätet. Tveksam till om det sista ärendet verkligen lyckades, det märker jag när jag går på apoteket. Klart att det går fixa anti-barn tabletter i USA också, det är bara mycket billigare här. Och några barn blir det inte i det här hushållet än på ett tag, först ska här jobbas.

No comments:

Post a Comment