Thursday, April 6, 2017

byter ett P mot ett A, tack

Alla som vet nåt om USA, och det är det ju många som gör, vet att dom är lite galna i sitt jordnötssmör. Peanutbutter Jelly sandwiches är deras svar på limpmacka med hushållsost.
PBJ all the way.
Det finns ingen som inte ätit det som barn.
Ingen som tycker att det är äckligt.
Men jag gör det. Jag hatar jordnötssmör. Smaken (och lukten) alltså. Jag har inget problem med konceptet. Jag fattar ju att det är bra mat för barn, mättande och proteinrikt. Så jag är glad att min lilla avkomma gillar skiten, och låter henne smaska jordnötssmörskladdiga vasaknäcke till frulle även om jag nästan får kväljningar när jag måste torka av henne sen.
Jag har aldrig under hela tiden jag bott här fått nån annan reaktion än WHAAAAT!? av amerikaner om det råkar komma fram att jag inte gillar jordnötssmör.
Dom blir helt ställda.
Som man som svensk kanske skulle bli om nån sa att dom ville spy när dom luktade på hushållsost. Men iallafall. En del har även frågat om jag hatar alla sorters nötsmör, och saken är att fram till förra veckan hade jag aldrig provat nån annan sort. Såg liksom ingen anledning. Men så fick jag ett infall och köpte en liten burk mandelsmör förra helgen.
Jag har ätit vasaknäcke med mandelsmör och sylt till frukost hela veckan.
Det är ju sjukt gott faktiskt. ABJ. 

No comments:

Post a Comment