Tuesday, March 20, 2012

Customer Service

Problemet, i ett nötskal: jag har blivit kallad till ett appointment for Biometric services i Spokane, Washington. Anledning till kallelsen är en del i den obligatoriska processen för att förnya mitt Green Card. Anledningen till Spokane är att U.S immigration tror att jag bor i Coeur d’Alene. Vilket jag ju inte gör.

Vad jag vill: få min kallelse ombokad till antingen Salt Lake City eller Boise. Spokane ligger på ett avstånd ca Luleå-Stockholm. Salt Lake har jag på ett Umeå-Skellefteå ungefär och Boise snarare Umeå-Piteå.

Så jag ringer. Först slussas jag såklart runt i ett system där de verkligen, verkligen inte vill att jag ska få prata med någon verklig. Men till slut har jag tryckt på så många knappar att jag får det ändå. Då måste jag bevisa att det är jag som är utomjordingen i egen hög person, the legal alien herlself, och ingen advokat eller nåt sånt.
Hit spelas samtalet in och personen jag pratar med pratar tydligt och klart och är nästan (ja, faktiskt!) trevlig. Men när jag bevisat att jag är jag och ingen riktig medborgare, då blir det omedelbart (bokstavligen) nytt ljud i luren.

Ny person. Och denna pratar exakt likadant som flygvärdinnorna i Sverige när de går igenom säkerhetsinstruktionerna på engelska.
Jamen ni vet, det är liksom inte dålig engelska, inte alls, och man kan egentligen inte sätta fingret på vad det är som är fel, förutom mikrofonen och hastigheten då, men det är likförbannat helt omöjligt att förstå. Orden liksom flyter in i varandra och intonationen är åt skogen och det låter som om dom sjunger Ekorrn satt i granen med melodin till Nu är det jul igen.
Det var helt sjukt, jag är helt övertygad om att hon (det var en hon) bara lästa standardrappakalja ur en manual för att trötta ut och förvilla mig. Hon lyssnade knappt på vad jag sa, bara svarade långt, monotont och innehållslöst.

Till slut fick jag i alla fall klarhet i att jag kan, via post, begära ny tid för min kallelse, men bara till Spokane. Jag kan även vänligt be om lov att få mina prover tagna i antingen Salt Lake eller Boise, och lyckas jag med det och mina resultat kommer in i systemet innan min tid i Spokane infaller, då är problemet ur världen.
Men, här kommer haken, jag kommer inte in på själva kontoret i Salt Lake eller Boise utan en kallelse och avtalad tid. Och sen sån kan jag bara få till det kontor som jag redan är uppskriven hos.
Spokane.
Jag frågade om jag eventuellt kanske kunde få telefonnumret till nåt av de kontoren som låg lite bättre till avståndsmässigt. Ja, svarade maskinkvinnan och rabblade ett långt nummer som jag klottrade ner.
Samma nummer som jag ringt 10 minuter tidigare för att gå nöjet att prata med henne.

Så manba: Men tack. Tack för hjälpen.

No comments:

Post a Comment