Wednesday, June 17, 2009

På tunnelbanan, på tunnelbanan...

Sista dagen i Sverige. Erika har farit hem till Finland för att fira midsommar så jag får spendera mina sista timmar i sällskap med TV:n och mina egna kloka tankar. Och två väskor som måste packas om…suck. Gick en sista sväng på stan idag och köpte på mig lite svenska pocketböcker, tycker om att läsa på svenska när jag är utomlands. Ja, när jag är hemma också för den delen.

Igår var vi ute i Sundbyberg hos Anneli och Anton och grillade. Mycket trevligt även om stackars Erika, som enda icke-Holmsundare, kanske blev lite uttråkad stundvis. Men jag tror ändå det var bra för henne att få träffa Peter, så att hon har ett bekant ansikte till när hon kommer till USA. Kvällen bjöd såklart på en massa, massa snack om hålan vid vattnet som så färgat oss alla. Som Anton sa, ”det spelar fan ingen roll hur mycket man än försöker, det slutar alltid med att man snackar Holmsund ändå”. Och så är det ju. Annars stod Anneli för kvällens kommentar när vi diskuterade vad man kan/inte kan göra mot sin partner utan att de blir arga. Typ överge dem på en flygplats och sånt.

Jag: Alltså det klart jag skulle bli sur, men kanske inte så farligt…
Anneli: Jamen exakt, du skulle typ bli sur. Jag skulle fan döda.
Bråka inte med Anneli…

Ett annat citat kommer från tunnelbanans blå linje, på väg ut mot Sundbyberg igår. Snett mittemot mig sitter två bleka, smala pojkar av obestämd ålder, men typ 18-25. Den ena, vars ansikte jag ser verkar hemskt irriterad, dels över att en tredje part vid namn Markus inte hört av sig angående midsommar ännu och nu kommer det att bli sååååå tajt att hinna fixa allt och dels över att hans hårdstylade lugg inte verkar vilja ligga så nonchalant över ögat som han tänkt sig och att tunnelbanefönstret är inte någon ideal spegel. Till slut ger han upp luggen och vänder sig mot sitt resesällskap.
Luggen: Alltså jag hatar fan blå linjen. Man bara sitter och åker rakt fram och väntar på att få komma fram, så jävla tråkigt!
Jag undrar vad det finns för andra roligare linjer som jag missat?

Som tur är bor Erika så centralt att jag kan knata in på stan. Och eftersom mitt lokalsinne begränsar mitt rörelseområde något har jag inte ens behövt köpa remsa den här stockholmsresan. Däremot har jag bokat flygtaxi till imorgon eftersom jag inte orkar släpa mitt bagage längre än 20 meter och mitt flyg går 06:20 på morgonen.

1 comment:

  1. Hej Åsa! Ja, blogg är ju riktigt kul :)
    Då ska jag definitivt läsa den boken, och om du mot förmodan skulle få reda på vilka tunnelbanelinjer som är de roliga får du hojta till.
    Lycka till i amerikatt! :)

    ReplyDelete