Sunday, July 25, 2010

Nytt boende och gammalt måttsystem

Vi fick lägenheten! Känns ruskigt skönt att ha boendet fixat redan, även om det inte verkade omöjligt att hitta hyfsade lyor därnere så har vi ju nu en som vi vet är billig, nära campus och okej med katten. 700 square feet vilket innebär ca 60 kvadrat. Inte stort, men inte pyttelitet heller.

När det gäller amerikaners vägran att joina resten av världen och använda mätsystem som är logiska och enkla att använda så är jag numera så pass van vid vissa att det kvittar om det är metrix eller ometrix, andra kommer jag nog aldrig vänja mig vid.

Avstånd, alltså längre avstånd, mäts nästan alltid i tid i bil så det är ju enkelt att förstå. Och är det kortare avstånd så säger de ofta ”fem minuters promenad” eller ”fem-sex kvarter bort” istället för att måtta avståndet i yards eller miles. Men det kvittar ju, man förstår ju vad de menar.
Vad gäller kortare avstånd så har jag rätt bra grepp om feet och inches så länge det inte är yttepyttesmå sträckor. Typ millimeter, att ge ett spikmått i 1/34 dels inch är ju helt sjukt opraktiskt och borde få en normal människa att inse att systemet suger… men inte en amerikan.
Temperatur går också bra. Idag har det varit 94 grader varmt. Farenheit såklart. Jag vet inte riktigt vad det är i celsius, en bra bit över 30 iaf… men det kvittar för jag förstår hur hett det är ändå.

Men vikt och volym, fan vad drygt det är. Och det som är mest frustrerande är att folk som bor här och använt systemet hela sitt liv inte ens förstår det. Ounces kan vara både flytande och solida, alltså användas till både vikt och volym. Men om man tex har något som väger 4 lbs och 5 oz så är det inte detsamma som 4,5 lbs eftersom det inte går 10 ounces på ett pound. Samma sak med gallon och fluid ounces, 3,2 gallons är inte alls 3 gallons och 2 ounces, varför skulle det vara det….? det vore ju logiskt.

Och fråga en amerikan hur många fluid ounces det går på en gallon eller hur många solid onuces det går på ett pound. Eller hur många pints i en quart? Hur många yards på en mile? Dom vet inte. En av tjugo, kanske…max. Det är helt sjukt.

Och Dylans mamma och mostrar beter sig fortfarande som att jag borde ha halleluja-anslutit mig till deras måttenheter för länge sen och blir alltid lika förnärmade och förvånade när jag inte vet vad min nya lilla systerdotter väger i pounds och ounces utan säger det i kilo och hekto och duger inte det så får dom väl konvertera det själva, jag vet ju hur mycket det är. Eller när jag säger att det blir bra med en halvliters läskflaska eller att det var minus 25 grader celsius hemma en viss dag. Jag vet ju att de inte kommer att förstå förrän vi höftat en konvertering tillsammans, men jag ser det som att jag på sikt gör den här nationen en liten tjänst varje gång genom att påminna dem om att det faktiskt finns en värld utanför USA också. Och den är bättre… fast det säger jag ju inte. I alla fall inte varje gång.

No comments:

Post a Comment