Saturday, August 21, 2010

Jag vill ha höst

Jag är klar med sommaren nu, men sommaren är tyvärr inte klar med mig. Jag är less på att svettas och smeta solkräm och fila fnasiga flip-flopfötter. Dessutom tycker jag att slutet på Augusti, med skolstart och allt, borde reflekteras i klimatet. Det stämmer liksom inte att ställa om för hösttermin när vädret fortfarande skriker högsommar så fort man öppnar dörren.

Det här är inget nytt som jag fått för mig att få för mig, jag minns att jag tyckte det var jättejobbigt att masa sig tillbaka till Storsjö de år sommaren faktiskt sträckte sig ända till skolstart. Att cykla och bada efter skolan var liksom fel, det kunde man eventuellt göra på våren när man fortfarande hade hela härligheten framför sig, men på hösten…nä, då ville jag ha höst. Vill det fortfarande, men lär tålmodigt få vänta minst en månad till.

Det här senaste året har ju dessutom inneburit en omåttlig mängd sommar för oss. Från varma Idaho for vi till stekheta Virginia och fick sedan bara lite, lite vår i Sydamerika innan sommaren slog till med full kraft då vi egentligen skulle ha haft vinter. Sju veckor svensk vinter fick jag i februari, det var allt. Så jag känner mig svältfödd på höst och kyla. Förstår, vet ju av erfarenhet, att det inte är helt okej att gnälla över sol och värme. Svensk sommar är ju sällan lång nog, eller varm nog eller solig nog och det är ju ofint att klaga på finväder. Men jag har fått nog.

1 comment:

  1. Äh, jag längtar också efter hösten! När det blev liiiite kyligare i luften fick jag nästan pirr i magen inför skolstarten. Men det kan ju ha att göra med att livet som student är bra mycket roligare än livet som arbetande på en stormarknad... ledig är man ju ändå aldrig och då kan det lika gärna vara kallt!

    :)

    ReplyDelete