Sunday, June 17, 2012

Plötsligt händer det

Sist det hände bodde vi på Hayes Avenue i Old Town. Det var höstmånad då, men precis som nu, jäkligt varmt och dåligt med AC i lägenheten. Precis som då förstod jag först inte vad det var som hände; jag kände mig liksom rastlös men ändå ville jag inte gå ut. Jag minns inte om jag precis hade städat då, idag hade jag i alla fall det, och kanske var det liksom en bieffekt av städningen… nån slags husmorsgen som fick en stöt och kom i gungning.
Det tog ett tag, nu precis som då, att komma underfund med vad det var som hände egentligen, men när jag soul-searchat färdigt var det ju glasklart: Jag ville baka!

Alltså detta drabbar mig så sällan att det är värt att notera. Jag bakar också långt ifrån ofta. Och oftast när jag väl bakar gör jag så stort väsen av det att det är borderline pinsamt. Som om jag borde få en guldstjärna och stående ovationer för att jag lyckats med nåt som folk pysslade med dagligen medan de fortfarande bodde i grottor och funderade på om det var så hemskt nödvändigt med kläder egentligen.
Men så ibland, ibland så känner jag alltså faktiskt för att baka. Ba föratt, liksom.
Och idag var en sån dag. Nu är vår redan varma lägenhet ännu varmare och på spisen står en valnöt-och persikopaj och svalnar.



No comments:

Post a Comment