Monday, October 22, 2012

Debatt #3

När Mitt Romney pratar blöder mina öron. När jag tvingas se hans överlägnsa flin svider det som syra i mina ögon.
Men Obama är duktig, mycket bättre nu än i den första debatten, på att ta honom. Som tur är.

En grej som jag inte fattar, men som ju är så tydlig, är den amerikanska besattheten av att vara bäst i världen. Det är så himla viktigt att ha ett utbildningssystem som är bäst i världen, en medelklass som är mest produktiv i hela världen, en arbetslöshet som är lägst i världen. USA måste bli nummer 1 i världen, det mest attraktiva landet, landet där alla vill bo..... Det säger dom hela tiden.
Samtidigt har dom ett immigrationsproblem.
Och vad fasen spelar det för roll om nu Frankrike har ett snäppet bättre skolsystem (hur tusan man nu ens mäter det) om USA har ett som dom är nöjda med om som funkar bra?
Nä.
Och det är bara en av många aspekter av den här politikröran som jag inte riktigt skriver under på.

2 comments:

  1. Mitt Romney... republikaner... vaddå, är det inte bara folk i gated communitys som inte har kontakt med verkligheten som röstar på dem? Allt de säger låter ju så fullständigt korkat. Ska du inte bli politiker Åsa? Det vore väl fränt!
    /Hanna

    ReplyDelete
  2. haha, med tanke på att jag inte ens får rösta känns det lite avlägset.... kritiserar hellre på betryggande avstånd.

    ReplyDelete