Monday, May 24, 2010

Veganmat Idahostyle

Det var en kvinna inne på restaurangen för ett par dagar sen som undrade vad vi hade att erbjuda i veganväg. Tur för dig att du fick mig som servitris…tänkte jag direkt, det är sannerligen inte alla (i Umeå kanske, men inte i norra Idaho) som vet vad en vegan är och vad de äter. Förutom den uppenbara och inte helt spännande grönsalladen med vineagrette så kan Moondollars faktiskt erbjuda en vegburgare också, den finns inte på menyn men vi har ett gäng bönburgare i frysen och som tur var hade jag hunnit prova en själv bara några dagar tidigare så jag visste att de faktiskt smakade riktigt bra.

Ja, det lät ju bra, tyckte damen också. Med vilka tillbehör serverades med fördel denna veganska burgare, ville hon sedan veta. ”Tja.. det beror ju helt på vad du vill ha till” tyckte jag, ”bröd såklart och antingen pommes frites, pastasallad eller grönsallad precis som alla andra burgare.”
”Jomen alltså” menade damen, ”vad har den för sås på, och kommer den med ost?”
”Mja alltså” tyckte jag, ”veganer äter ju som oftast inte ost, men vill du ha ost kan vi såklart ha ost på den.”

Skit också! Äter veganer inte ost?! såg damen ut att tänka… men sa det inte. Istället sa hon ”nej just det, precis… hm, vad skulle du välja att ha på din bönburgare då?”
”Ja.. jag åt den med svamp, lök, sallad och pestosås”
”Ja, det låter bra! hon viftade med ett finger i solskenet, ”så tar jag den också.”
Okej sa jag, "men tyvärr är vår pestosås en utblandad dressingvariant, så det är majonnäs i den”
”Jaha? Och? fingret kvar i solen, ”det är väl inget problem?”
Hur länge har du varit vegan egentligen? tänkte jag, gissade på sen frukost ungefär, och sa ”Nej, det är ju helt upp till dig, men de flesta veganer äter inte ägg”

Frågande blick

”det är ägg i majonnäs”

Dubbelskit, äter veganer ingenting? såg damen nu ut att tänka, men sa ingenting medan hon verkade genomgå avancerad överläggning med sitt samvete.

Resultat: Dam vs Djurens Samvete 1-0

”det är okej, jag kan äta lite ägg, jag vill gärna ha pestosås på min veganska burgare, mycket sås, tack.”
Och sås fick hon. Jag var väldigt frestad att fråga om vi inte skulle slänga på lite ost också när vi ändå höll på, men avstod.

Och jag som först tänkt att hon hade sån tur som fick mig som servitris tänkte när hon gått att det kanske varit bättre att hon frågat någon annan i personalen vad vi hade för veganmat, blivit rekommenderad en laxpanini, ätit den och lämnat oss än mer mätt och belåten än vad som nu blev fallet. Svårt att veta.

4 comments:

  1. Men Åsa, nu blev jag lite besviken... pesto innehåller ju också ost :) Iallafall i övriga världen, men vad amerikaner har i pesto har jag förstås ingen aning om!

    Hoppas du har det fint och hälsa Dylan!

    ReplyDelete
  2. sant, sant...men jag har val blivit lite skadad. Nar folk har sager "pesto sauce" sa innebar det i stort sett en rora med basilika i. Sen kan det vara pingenotter, valnotter, nagra andra notter, inga notter, ost, ingen ost, majonnas....ja, lite vad som helt annars i ocksa. Vi har alltsa majonnas med basilika i och kallar det "herb pesto"....

    ReplyDelete
  3. Haha...vilken rolig historia....du borde ha tipsat henne om att åka till Ume o studera vegankulturen lite ;)

    ReplyDelete
  4. Hehe, god sås :)

    Sen tänker jag att det är bättre med en ignorant och okunnig amerikan som försöker göra något bra än en ignorant och okunnig som inte försöker göra något alls :) Bara hon inte försöker lära ut sin "kunskap" till någon annan förstås!

    ReplyDelete