Wednesday, September 28, 2011

Bi-Lo

Äter närodlad majs och känner frid i själen. Det är fint att äta närodlat, mycket finare än att äta ekologiskt, eller ”organic” som de så gärna skyltar med här. Tycker jag alltså, och själv är ju som bekant bästa måttstock.
Vi har en liten affär här i krokarna som heter Bi-Lo och förutom hutlösa priser på ett ganska värdelöst utbud av basvaror så har de faktiskt också riktigt bra och billiga närproducerade råvaror. Det är färskt och det märks. Jag köpte en melon där i fredags och söndags såg jag att den nog med fördel skulle ätas ganska snart. Det tillhör minsann inte vanligheterna i landet där matvarorna ofta har längre hållbarhet än kylskåpen.

Idaho producerar massvis med potatis, lök, äpplen, päron, persikor, zucchini, majs, plommon, pumpor av alla de slag, bönor, ärtor… jag skulle kunna fortsätta, men ni fattar vitsen. Men alla lokala odlare har inte råd att få den där fina ”Organic” stämpeln på sina varor, och även om de kunde investera så att de odlade bara organiskt så finns det ju inget som säger att deras grönsaker skulle stanna i Idaho och inte åka lastbil till Florida.
Därför är det bra att det finns ställen som Bi-Lo, som fokuserar på det lokala istället för regler och stämplar. Dessutom är de trevliga de som jobbar och handlar där, en gång när jag parkerat cykeln utanför medan jag handlade hade någon stoppat en iskall vattenflaska i flaskhållaren med en lapp "stay hydrated =)" på, det tyckte jag var gulligt.

No comments:

Post a Comment