Wednesday, January 5, 2011

3 dagar, 3 kön

Tredje dan avklarad och än så länge känns det bra. Mycket att sätta sig in i, rapporter att läsa och terminologi att vänja sig vid. Igår snickrade jag ihop ett första utdrag till undersökningen vi ska skicka ut angående oplanerade graviditeter i övre tonåren. När min chef Rebecca kollade på det sa hon

- Ja alltså det här ser ju jättebra ut, men du måste alltid komma ihåg det tredje könet när du sätter ihop enkäter.
- Eh, va? svarade jag något konfunderat.
-Ja, vi får ju inte glömma de transsexuella!

Nej såklart inte. Hur kunde jag glömma? Tilläggas ska kanske att det inte direkt kryllar av transor på campus. Runt 70% är mormoner och av de resterande 30% som faktiskt får ifrågasätta sin identitet och sexualitet verkar majoriteten hyfsat klara över huruvida de är flickor eller pojkar. Men naturligtvis ska man inte dra alla över en kam så framöver får jag se till att komma ihåg alla tre kön.

Imorgon ska jag och Rebecca delta i orienteringen för de nya studenterna och prata om puckade grejer man inte ska göra när man dejtar, typ lämna ut personlig information till främlingar och gå på blind date på icke-offentliga platser med nån man kanske bara chattat lite hett med på nätet. Jäjä, det blir säkert intressant.

Det är lätt att tänka att såna grejer är så självklara att det är onödigt att ens repetera, men det är också lätt att glömma att de flesta amerikanska ungdomar som börjar på college inte är äldre än 17-18 år och aldrig bott hemifrån tidigare. Bättre att höra goda råd en gång för mycket än en gång för lite.

1 comment:

  1. Ditt jobb låter ju jätteroligt! Särskilt om man jämför med RT. Det har förstås hänt andra saker under det nya året men jag slänger nog iväg ett mail istället :)

    ReplyDelete