Wednesday, February 16, 2011

Onsdagkväll

Snön är tillbaka. Kom i ett stormmoln med vind och rusk. Folk klagar och gnäller och beter sig som Armageddon är över oss och skolor borde stänga och folk ta skydd i sina källare med konserver och nödraketer. Fullt så dramatiskt är det inte. Det är riktigt uschigt väder, det säger jag inget som, vind och rusk och slask. Men det är inte kallt och inga mängder snö som kommit. Vilket är tur eftersom plogbilar är lika vanliga som enhörningar i Pocatello.

Hemma har jag förstått att man skulle kunna hoppa ner i frysbox och njuta av tio graders varmare omgivning än utomhus. Det vore ju lite spännande, som experiment.

Dylan har prov i morgon och pluggar nästan lika hårt som han gungar i sin gungfåtölj. Han köpte den i augusti och den är redan trasig, vänster sida har gett upp så den är liksom sned. Han klagar på dålig kvalla, men som han gungar… de är inte gjorda för det, de här gungsofforna. Som om man skulle försöka köra rally i en lådbil eller sticka en tröja med tandpetare, det är inte meningen. Men han förstår inte det, förstår inte att grannarna hör honom våldsgunga och undrar vad i satiken det är som låter? Jag har såklart berättat för dem men de tror mig inte… får bjuda in dem att kika genom fönstret kanske. Ja i alla fall, ju hårdare han måste koncentrera sig, ju hårdare gungar han. Just nu låter det som en rosslig bandsåg håller på att sprätta upp golvet.

Jag har inte prov förrän nästa vecka. Har en del läxor jag borde göra också, fast inget akut, så jag skjuter lite på det. Lämnade in en uppsats idag som jag slitit med ett tag nu, så ikväll tar jag det lite piano.

Idag skulle jag förövrigt försöka förklara jojk på min lingvistiklektion, för vi håller på med muntlig poesi. Det var kanske världens sämsta förklaring nånsin, jag blir alltid så nervös när jag ska säga nåt i den klassen eftersom alla de övriga studenterna har sina egna kontor på Engelska-institutionen och är typ färdiga med sina doktorsavhandlingar och hela faderullan. Själv kör jag ju en slags baklängesvariant vad gäller min examen. På grund av hur kurserna erbjuds tvingas jag läsa mina valbara kurser först och de enda kurser som går nu i vår som jag kan få räkna är de som anses svårast och de flesta lämnar till sist. Yeah. Så i alla fall, jag tror jag förklarade jojk som sångens motsvarighet till spontandans, eller nåt lika puckat. Jag borde ha munkavle i det klassrummet.

1 comment:

  1. Sen jag nollstälde max-min-funktionen på termometern för 3-4 dagar sen är maxtempen -22.4 min är från i natt då det var 29.6. En frysbox vore inte så dumt i jämförelse nej :)

    ReplyDelete