Monday, April 9, 2012

Hungrigt?

Men alltså, the Hunger Games (vad heter fenomenet på svenska, Hungerspelen kanske? är det så enkelt?)
Vad är grejen?
Kan nån berätta lite snabbt. Kan vi bena lite i det här såatt jag vet om jag kan döma ut skiten och gå vidare eller om det här faktiskt är nåt jag ska idas läsa och se.

Mina senaste flygningar har jag sett den här boken (böckerna, visst är de en serie?) i näven på typ alla läsare av kvinnligt kön. Och jag fattar ju att filmen är snorigt poppis.
Men är det en ny Twilight?
Det är det jag undrar.
Det vill säga böcker som ”till och med såna som aldrig läser böcker tycker om att läsa”
För isåfall är jag inte intresserad. Min svärmorsa försökte pracka på min kindle the Hunger Games nu när vi sågs för nån vecka sen. Hon har läst alltihop och tyckte de var såååå bra och himla intressant läsning.
Men hon tyckte även om the Notebook vilken ligger på min lista över sämsta smörja jag nånsin tagit mig igenom. Så hennes åsikt är inte jättetung.
Vad den amerikanska befolkningen i allmänhet gillar är inte heller en måttstock jag använder speciellt ofta.

Jag gillar böcker. Jag tycker om att läsa. Jag är inte nån boksnobb som vägrar läsa chicklit och deckare. Min senaste var faktiskt en GW Person och Marian Keys är ju typ min husgud. (D är däremot en boksnobb med stort B, där ska det helst vara både dött och ryskt för att det ska falla på läppen…)
Men just böcker som såna som i vanliga fall aldrig läser plötsligt bara älskar… de får mig bara att bli misstänksam. Ungefär som de såna där träningsredskap från TV-shop som är så himla roliga att använda att man inte ens märker att man tränar. Skulle inte tro det va.

Men okej. Hungerserien, alltså? Vad ska man tro? Bu eller Bä?

2 comments:

  1. När folk säger "nya twilight" tror jag det är för att det är en bokserie, den är poppis bland tonåringar och huvudrollerna är just tonåringar. Det skulle med andra ord kunna vara lika stjärtigt som twilight eller ha vissa kvalitéer som harry p. Själv vill jag se filmen men det är mest för att det verkar vara mord av medeltida karaktär vilket sällan är ounderhållande. Det kanske vore intressant att läsa böckerna också men man kan ju börja med filmen liksom.

    ReplyDelete
  2. Aha...ja med Olov Svedelid i ryggraden ar det ju aldrig fel med medeltid. Intressant, kanske vart en titt med andra ord. Danke.

    ReplyDelete