Saturday, April 7, 2012

Påskris

Imorgon är det påsk. Idag är det inte påsk och det var det inte igår och kommer inte vara det på måndag heller.
Påsken är bara en dag i det här snabla landet.
För det är ju så viktigt med religionsfrihet, liksom. Därför kan man använda religion som argument mot abort, preventivmedel och könsroller från stenåldern men Gud förbjude att vi tar ledigt från jobbet när sonen hans hängde lidande på korset eller återuppstod tre dagar senare.
Om jag bodde i ett land där det firades en religiös högtid som jag inte hade nån som helst anknytning till eller anledning att fira och jag blev tillsagd att
”imorgon får du ledigt från jobbet för vi ska fira Hajlabbalaj”
då skulle jag nog faktiskt inte alls känna mig diskriminerad och folkgrupphetsad emot.
Jag tror faktiskt jag skulle känna mig glad.
Men det är kanske bara jag.

No comments:

Post a Comment