Friday, September 17, 2010

Heja Idahos veggisar!

Aldrig hade jag väl trott att jag skulle se en veg-kampanj i USA (och framförallt inte i Idaho) som var så bra och vettig och borde vara en förebild för att vegan och vegetariankampanjer everywhere.

På universitetet igår stod en kille och delade ut flygblad. Jag brukar alltid ta emot flygblad, för att vara artig och ibland är det ju typ en rabattkupong med eller nåt. Men det här var en liten broschyr på typ 8 sidor om köttindustrin och dess fasor och baksidor. De första 4 sidorna kändes väldigt standard, jag har sett bilderna och hört faktan förrut… Kycklingarna har det fruktansvärt, grisarna lider, korna har inte fullvärdiga liv osv osv.
Alltså jag håller ju med, och jag äter ju inte kött, men jag brukar alltid tänka att folk kanske läser de här broschyrerna och tar en ostmacka istället för en burgare samma kväll och sen är det glömt. Det är för mycket, för drastiskt att begära att nån ska bli vegan bara så där.

Men så den här Idaho-versionen från igår då. Den ägnade halva broschyren åt att föreslå små, små, förändringar. Bli inte vegan om du inte är påläst och tror att du kan klara av det, det är mycket bättre att istället bestämma sig för att ha en kött-fri dag i veckan och försöka vara medveten om hur många köttbaserade mål man äter varje dag. Att tänka på att ibland då och då köpa veg burgare istället för hamburgare eller bara låta bli baconet på ostburgaren. Typ såna saker.
De skickade med rabattkuponger på vegburgare och uppmuntrade folk att prova…. och kanske se det som ett alternativ, inte byta ut köttet för alltid.

Det var en väldigt informativ och alvarlig broschyr, men samtidigt vänlig och inte alls påträngande eller dömande. Jag blev väldigt, väldigt imponerad och vill ge veg-rörelsen i Pocatello en stor eloge för att tackla problemet på ett så vänligt och vidsynt sätt.

No comments:

Post a Comment