Wednesday, September 29, 2010

Inte bara språkpolis, bloggsnobb också

Jag hatar bloggar som bara är bilder. Det borde finnas ett annat namn (blodd…?) för detta mediefenomen. Okej att de flesta bloggar innehåller både text och bild och det är ju bra, jag är personligen värdelös på att ladda upp bilder (ids int) som kanske skulle kunna tillföra en hel del till vad jag skriver, men jag tycker ändå att det är texten som är/ska vara huvudsaken.

Problemet ligger egentligen i att jag saknar bloggar att följa. Steken och ett par till i all ära, men jag vill ha mer och fler. Så då och då surfar jag in på aftonbladet blogg och klickar runt bland bloggarna där. Och alltså. Ja återigen så känner jag att jag inte borde klaga för det är ju inte direkt så att jag löser världens problem eller informerar om naturkatastrofer på min egen blogg…

Men, alltså jag fattar inte varför man tar en bild på sin fullproppade (men ändå extremt normala och vanliga) diskho och skriver ”Måste diska” eller lägger upp 8 stora bilder på vad man shoppat på HM en eftermiddag. En topp per bild. Puckon.

Sen har jag även extremt svårt att ta folk som inte behärskar (eller rent ut toksuger på) det skrivna ordet på allvar. Det är lite synd, det erkänner jag, men jag kan inte hjälpa det. Ett seriöst blogginlägg om alkoholism, skilsmässa och delad vårdnad om små barn tappar så mycket för mig när författaren använder uttryck som oxå och najs, fritt blandat med ord som ändock, synnerligen och befintlighet. Lägg till detta att människan inte kan stava, särskriver som synden och skapar en helhet som liknar en blandning av ett fjortis-sms och ett brev från 1932.

Shit vilken dryg snobb jag låter som nu. Jaja, det tar jag. Men poängen är att jag vill ha tips på bra bloggar. Nån som har nåt?

2 comments:

  1. Haha, du borde läsa din egen för den är så rolig! "fNIzzar typ gravallvarligt och behärskat jUzT Nu, pözzz!"

    Ja men jag håller med, bloggar med bara bilder och en mening är fan inte roliga! Eller ja, de kan ju vara det om bilden är bra, men då kan man ju alltid motivera varför den är det. En bild säger mer än 1000 ord men en bild med en trevlig liten text kan ju säga bra mycket mer!

    Ja vi har kingliga teman ibland! Kvällen slutade även i ett vattenkrig, vi lämnade med andra ord mellanstadiet och övergick i det civiliserade högstadiet. Otippat men kul!

    ReplyDelete
  2. Tyvärr inga tips...de flesta jag känner som bloggar skriver inte så mycket intressant utan är fotobloggar eller temporära "semesterbloggar". Det är du och min pojkväns syrra som är de flitigaste "bloggare" (heter det så?!) som jag känner =)

    Vad gäller foton så håller jag med att endast foto + rubrik är trist, men det beror ju också på syftet med bloggen. Själv har jag ju rätt mycket foton, men så var ju det ursprungliga syftet att visa mamma, pappa o tomas vad jag får se när jag är ute o flänger jorden runt med jobbet...

    Nu verkar ju inte tipsen hagla in här, men hittar du nån skoj blogg får du dela med dig =)

    ReplyDelete