Wednesday, June 8, 2011

Geburstag

Jag har inte närvarat vid en enda av mina syskonbarns födelsedagar hittills. Men, det kan bli en första i år. I så fall blir det en 1-årsdag och det vet vi ju alla hur betydelsefulla de är. Vi pratade om födelsedagar idag och jag tänkte lite på mina. De som varit.

När jag fyllde 9 år hade min storasyster gjort en plansch till mig, eller affisch, kallade vi det ju. En affisch som det stod Grattis Åsa 9 år! på i såna där tjocka, bubbliga bokstäver som var så svåra att få till snygga. Jag var så glad över den, den hängde på min dörr ända tills jag fyllde 10, då jag hängde den på insidan av garderoben istället.

När jag fyllde 12 dog mitt marsvin. Han hade varit dassig länge och det var väl ingen direkt skräll att han kilade vidare, men ändå olyckligt att han kolavippade natten till födelsedagen och låg där alldelens slapp och livlös när jag vaknade. Pappa tog upp honom och la honom i en skokartong och sen blev det födelsedag ändå, fast en ledsam sådan.

När jag fyllde 20 tog familjen jag var au-pair hos på Long Island, NY med mig på en tjusig italiensk restaurang. Jag åt en jättegod pasta och fick ett guldarmband i present, men det spelade mindre roll för mittemot satt en liten knappt 4-årig djävul och doppade pommes frites i ketchup och kastade på mig. Tvärsöver bordet. De ketchupdränkta potatismissilerna landade på min tröja, i min mat, på duken. Och allt mamman sa var ”men vännen, inte ska du väl slösa bort maten med att kasta den på Åsa…?”
Efter huvudrätten kom 4 servitörer insjungandes med en tårtbit med ett ljus i och satte framför mig. Innan jag hann dra in nog med luft hade skitungen slängt sig på mage på bordet och spottat ut ljuset, ”I’m having some of that!” skrek han, varpå mamman säger ”well, of course buddy, why don’t you guys share it?”

När jag fyllde 26 fick jag en ananas och ett frieri. Jag blev nog gladast över frieriet, men ananasen var god också. Det var i Thailand.

Jag har alltid varit duktig på att komma ihåg folks födelsedagar, duktigare än de flesta tror jag. Jag är ganska dålig på att komma ihåg allt annat, typ namn och ansikten… men födelsedagar fastnar oftast rätt bra. Därför är det lite pinsamt att jag skrev att D skulle vara i New Hampshire på sin kommande födelsedag. Jag tänkte att han fyllde den 3:e, men det gör han ju inte. Oops.
Nåja, det är ju bra då kan vi fira honom.

No comments:

Post a Comment