Sunday, May 22, 2011

sitter hemma och tänker på att åka hem

Har precis gått en liten promenad i försommarkvällen och luktat på syren och nyklippt gräs. Det är inte riktigt sommar än, men det är på väg. Det är ensamt utan D men jag klandrar honom inte för att ha tagit chansen att komma iväg och se och göra något annat. Det här kommer bli en annorlunda sommar för oss båda. Normen på senare år har ju varit att spendera somrarna i Coeur d’Alene. Det är 4, nej kanske 5..? år sen jag var i Sverige på sommaren. Jag ska hem på semester nu. På riktigt. Har väl varit hem på semester innan men nu är jag ju som mer bofast här.

Här och där, ja. Senast i tisdags frågade en kollega vad jag tyckte om att bo i Europa. Vad svarar man på det, liksom? Attack är ju som bekant bästa försvar så jag svarade med en motfråga: Vad tycker du om att bo i USA? Hon förstod naturligtvis inte sammanhanget. Tyckte det var en korkad fråga. Och det tyckte ju jag också. Men för all del, jag tyckte om att bo i Europa (även om jag aldrig direkt tänkte på det så). Nu tycker jag att det är långt hem och jag tycker det är frustrerande att så ofta vara omgiven av okunniga, trångsynta tjockskallar som beter sig som om jag borde vara överlycklig att få bo i deras unga, övergödda och kändisbesatta land.

Jag är inte överlycklig över att jag bor här. Inte direkt tacksam heller. Men jag försöker att inte klaga i onödan och vara glad över allt jag ändå har att vara tacksam över. Jag vantrivs inte. Och syren och nyklippt gräs luktar likadant oavsett om man är här eller där.

1 comment:

  1. Appropå okunninghet så hörde en av mina kollegor en amerikansk tant fundera högt över vilken kö hon skulle välja för passkontrollen i Spanien: "What is the EU?" ;)

    Hur länge är du i sveriger och kommer du förbi Sthlm nåt? Mina sommarplaner är ännu diffusa men blir nog några dagar i Umeå i slutet av Juli/början av aug.

    ReplyDelete