Sunday, May 1, 2011

agg på appar

Valborg passerade ganska obemärkt förbi. Take Back the Night gick bra, vädret var pissigt så vi drog inte lika många människor som tidigare år, men allt flöt på och jag är nöjd och glad att det är över. Nu är det soligt ute, men blåser kallt och känns inte riktigt som Majväder.

Igår kväll hade vi lite folk över, Bobby, Jessica, Chris, Nate och Colby. De senare 4 äger alla en iPhone och satan om de inte satt och pillade på dem större delen av kvällen. Tävlade om vem som snabbast kunde hitta en låt, googla namn på diverse artister och jämförde spel och appar.

Visst, jag vill också gärna ha en ny telefon snart, en med kamera och internet. Men jag känner inget behov av en iPhone och slå mig hårt om jag blir en sån som inte kan föra ett sammanhängande samtal utan att samtidigt skicka ett sms eller ta en bild eller uppdatera min facebookstatus. Jessica visade mig en app som gör att mobilen blir som en spegel. Kan ju vara nödvändigt. Eller så kan man ju ha en spegel fickan. Tror de kallas fickspeglar och uppfanns för rätt länge sen.

Det är ju även helt sjukt att Chris har en iPhone. Karln lever på matkuponger och en diskarlön och kunde inte ens hitta On-knappen på en laptop för en månad sen. Nu är han på facebook, myspace, har en e-mail och försöker ta igen senaste decenniets teknologi i 100 km/h. Han gör inte annat än scrollar upp och ner på den där jäkla skärmen, för han fattar ju knappt hur man ringer med makapären, än mindre hur man gör något annat. Men en iPhone ska han ha, för det har ju alla som är nåt.

1 comment:

  1. Gubbarna på jobbet klagade en dag på att deras fruar alltid vill shoppa, trots att de inte vet vad de ska shoppa eller inte behöver det de får med sig hem. Jag tänkte en stund, och frågade sedan om det inte är ungefär exakt samma sak som när de letar appar till sina IPhones. Men det är klart, en dag kan man ju verkligen behöva den där metalldetektorn, eller det där vattenpasset i telefonen.
    /Hanna Larsson

    ReplyDelete