Monday, October 18, 2010

Can I just give you my person number, please?

Ledig måndag med sol och yoga, jag sov som en stock till halv 11 imorse och sen kände jag inte av ett enda sjukdomssymtom, så det var nog bara vanlig hederlig sömnbrist som spökade.

Nu har jag på allvar börjat ta tag i den här ansökningsprocessen till skolan. Trots att jag inte har tänkt börja officiellt förrän nästa höst så är det två kurser som går nu till våren som jag vet att jag kommer att behöva och därför vill jag få in så mycket av mina ansökningsdokument som möjligt, så tidigt som möjligt. Men alltså herregud vilket meck det är!
I Sverige behöver man ju stort sett bara ange personnummer så kan ju skolan sen själv kolla upp allt du gjort sen kyrkans förskola. Plus skostorlek, tandfyllningar, vaccin och blodgrupp om de nu skulle känna för det.

Icket så enkelt här inte. Allt måste skickas in, inget finns på fil så länge du inte läst alla dina tidigare kurser på samma universitet förstås. Alla dokument måste dessutom vara förseglade så trots att jag har översatta kopior på alla kurser och utbildningar jag läst så måste jag ändå be att få det skickat hemifrån direkt till skolan. Sen behövs det rekommendationsbrev, tre stycken, för inte kan man bara gå på betyg, personlig lämplighet är av största vikt. Och skrivprov (vilket jag iofs kan förstå) och en sida med mina personliga livsmål (kocko..) och prov hit och formulär dit och jag håller redan på att bli knollrig.

Men jag intalar mig att det ska lösa sig till slut och att jag ska få bli student igen. Tills vidare knegar jag på med brickan och blocket i första hugg. I fredags kände jag att jag trivdes på jobbet, för pucko-chefen var ledig. Igår jobbade han och jag trivdes inte alls. Men jag försöker anamma en gåsattityd och låta hans idioti rinna av utan att bli upprörd. Det går sådär hittills får jag väl säga.

No comments:

Post a Comment