Tuesday, October 19, 2010

Jag bor i mina skor och min gata är full av sprickor

Vaknade imorse och upptäckte att jag fortfarande bodde i USA. Hushållsosten heter Cheddar (medium sharp), TV4 heter abc, OLW heter Lays, Euroshopper heter Great Value och Ica heter Albertsons.
Fast faktum är att jag nog skulle blivit väldigt förvånad om jag vaknat på andra sidan atlanten, har mer och mer börjat komma till freds med att jag bor här på riktigt nu. Det känns för det mesta helt okej.

Jag saknar människor, väder och allmänna sociala normer hemifrån. Men uppskattar också människor och väder här. Den amerikanska mentaliteten har jag dock i regel svårt för, de är för det mesta så förbannat självsäkra och stöddigt patriotriska, även om det i många fall är omedvetet. Ö-D-M-J-U-K-H-E-T, ska det vara så himla svårt?

Man ska akta sig för att dra människor över en kam. Skithuven finns överallt. Men jag är halvdålig på att akta mig, det ska villigt erkännas.

Just idag saknar jag gatljus, varför finns det inte här? Många hus har utebelysning som ju lyser upp en del av trottoaren, men annars blir det becksvart. Det är skitstörigt när man går kvällspromenad på trottoarer som är ojämnare än min egen sångröst. För tillfället är det visserligen lite mysigt med alla pumpalyktor och Halloweendekorationer, men jag är ändå less på att halverst stuka fötterna så fort jag går ut efter halv 8.

Men det är USA i ett nötskal, sköt dig själv och skit i andra. Och vem fan går på kvällspromenad, liksom.

No comments:

Post a Comment