Tuesday, October 5, 2010

kalla mig vuxen

Jag gillar att ha ett kök, till och med mer än jag trodde jag skulle. Jag har hittills (förutom mat då) åstadkommit två födelsedagstårtor, en paj och två omgångar muffins. Jag ska visserligen inte skryta om muffinsen, de vill sig inte riktigt. Undrar om det är pannan det är fel på, för även om jag tar ut dom medan toppen fortfarande är blek så är dom lik förbannat halvbrända på botten. Gjorde en laddning blåbär-banan igår, som inte blev fagar, men god ändå.

Det var liksom ett stående skämt genom hela universitetstiden kändes det som, att jag inte kunde/ville baka eller laga mat. Det var ju sant, det ska jag villigt erkänna, men det berodde verkligen till största del på att jag bodde i korridor och hade äckliga kök och minimala utrymmen att förvara ingredienser.
Jag har ändå alltid känt att även om jag inte har något brinnande intresse för matlagning och bakeri så är jag inte helt tappad, jag KAN sno ihop något om det kniper eller om jag känner för det.

Men här, håller i er nu, kommer vuxenpoängen som kommer skjuta mig rakt upp i pensionärsklassen i ett enda schvung… jag har börjat brodera! Jag vet!!
Men det är inte för kul, eller för att jag är redo för stödstrumpor. Det är ett projekt vid namn ”god svärdotter kammar hem priset för bästa julklapp” och ska bli en stor (vad fasen heter det?) väggbonad med tre tomtenissar och lite bockar och grejs på, till Dylans mamma. Oh yeah.

1 comment:

  1. Alltså det där med handarbete är ju the shit. och inte för att det var trendigt att sitta på Schmäcks stickcafé -08 utan för att det är så praktiskt att kunna sticka sig ett par vantar varje år. Och kanske en mössa. Eller brodera en julklapp.

    På tal om det är det ju verkligen vuxenpoäng att uppskatta en hemmagjord present mer än en köpt. Ett vuxenpoäng som bara smygit sig på sådär någon gång mellan 20-28 års ålder? Häpp! Fast i den här åldern är det ju coolt med vuxenpoäng, och jag antar att tycka det är coolt med vuxenpoäng också är ett vuxenpoäng i sig. Shit vad de smyger sig på men än har jag många kvar tills jag kan vara riktigt stolt. Pensionärspoäng har jag däremot många av... jag gillar att fika kakor och dricka kaffe, jag har spelat bingo i en kyrka en fredagkväll och tycker att det är läskigt med ungdomsgäng. :)

    ReplyDelete