Sunday, March 13, 2011

skor och teater

Idag blev det sommartid. Och jag kan nästan säga att det blev sommar också. Sol och varmt. Inte sommarvarmt, men våren är riktigt i gasen nu. Yeah. Ska vi hinna nyttja våra säsongskort i slalombacken nåt mer så ska det nog ske väldigt snart. Den här helgen hanns det inte.

Igår kväll var vi och såg en pjäs som Desirées mamma spelar i. Den var inte så bra. Inte värt 10 dollar. Hade hellre kollat på TV-shop i två timmar. Men Desirée var så hemskt glad att vi kom att det kändes som en välgärning i alla fall. Har jag förresten förklarat vem Desirée är? Hon är Chris (den fd kriminelle grannen) flickvän och igår var första gången Chris träffade hennes mamma. Jag, Dylan och Adam var med som moraliskt stöd och kultursupporters. Pjäsen i sig var inte ens vad jag skulle kalla en pjäs, snarare en monolog. Den handlade om en rik kvinna som förlorar först sin man och sen sin dotter. I hjärtattack (tror jag, eventuellt stroke eller annan form av anfall) respektive cancer. Det var väldigt imponerande att Desirées mamma Judith kunde memorera alltihop, vi snackar alltså en drygt två timmars monolog med endast en liten 5 minuters paus. Men det var ingen lördagsunderhållning jag skulle göra om. Fast det sa jag såklart inte till Desirée. Chris är lite mer ärlig, han sa att han höll på att somna flera gånger och undrade om man kunde få pengarna tillbaka. Det kunde man inte.

Idag har jag tagit med Desirée på en liten shoppingrunda och fyndat skor. Eller hon fyndade i alla fall. Jag köpte ett par jättesöta ballerinaskor i brunt, guld och orange efter att endast provat högerskon. När jag kom hem visade det sig att sulan i vänsterskon var alldelens bucklig framtill vilken gjorde skon sjukt obekväm, så det blir en retur på dom ballerinorna. Desirée köpte ett par blå sandaler och pratade på om vänner och ex-pojkvänner som svikit henne genom livet. Hon är väldigt speciell… vet inte riktigt hur annars jag ska beskriva henne. Vi är precis lika gamla men hon känns både yngre och äldre. Livet har inte varit snällt mot henne i alla fall. Den saken är klar.

No comments:

Post a Comment