Tuesday, March 22, 2011

språklektion och inför Vegas-pepp!

D frågade precis hur ’lagom’ stavas. Som det låter. Sa jag inte. För är det nåt jag lärt mig så är det att på engelska stavas fan ingenting som det låter. (och D blir tjurig när jag försöker beskriva svenska ord så)
Klart att det finns en massa ord på svenska som inte gör det heller. Men så har vi ju ändå en hel del ord som man liksom kan ljuda ut, som lagom, roligt, hus osv. Sen finns det ju engelska ord som vi liksom kan ljuda ut med hjälp av svenskan, men det är en helt annan sak.

Det är även därför engelska anses så svårt att lära sig. För det gör det faktiskt, hur otroligt det än låter för oss som lärt oss det sen lågstadiet och som ju såklart tycker att det måste vara tjugo resor värre att plugga in mandarin, finska eller arabiska.
Men det är alltså avsaknaden av regler för hur man uttalar och stavar ord som gör att engelska klassas som väldigt komplicerat. Enligt min lingvistikprofessor, bör tilläggas, det är inte så att jag hittar på helt själv nu.

Hur vet man tex att a:et i ’cat’ låter som det gör och inte som i ’car’?
Eller att ’sure’ låter sch och ’sun’ låter sss?
(på många sätt är ju svenskan likadan med våra sch-ljud och grejer men svenska klassas också som svårt)
Ja i alla fall, det är det jag ska tillbringa min framtid med att lära ut, om allt går som planerat. Men det gör ju inte alltid det, så jag har inte tänkt börja oroa mig för det riktigt än.

Imorgon far vi till Las Vegas. Både Bobby och Jake kommer med och det är jag otroligt glad över. Det gör det både billigare och roligare. Så nu blir det nog lite blogguppehåll några dar, men oroa er inte, jag ska ha så roligt så.

No comments:

Post a Comment