Wednesday, November 10, 2010

Grillning och grannar i vintertid

Träningsvärken har börjat släppa, nu känns det bara som efter ett lite extra ansträngande träningspass och jag kan gå i trappor och vankar inte fram som en skitnödig anka längre. Och det är ju trevligt.

Vintern kom verkligen med vintertiden. Det har slagit om sjukt snabbt. Lördag var det shortsväder (om man höll sig springandes alltså) och måndag kom snön. Eftersom Pocatello ligger i en dal har det mesta som fallit i slaskblandad form smält bort, men stan är nu omringad av snötäckta berg och kullar och det är väldigt fint.

Har precis kommit hem från en kväll hos grannarna. Chris älskar att grilla och kommer garanterat göra det även mitt i vintern. Han köper lax och revbensspjäll för sina ”food stamps” och grillar till hela kvarteret. Han får betalt varje tisdag och planerar inte sin ekonomi mycket längre än veckovis. Karln har inte ens ett bankkonto, han ska visst skaffa ett snart säger han, men det är nåt med hans övervakare och gamla skulder och grejer som strular. Sånt som är svårt att förstå och relatera till när man aldrig suttit i fängelse, liksom. Jag har min parkeringsbot, det är så mycket gangsta jag är. Chris har blivit skjuten, knivhuggen, attackerad med flaskor, slipade tandborstar, gafflar och jag vet inte allt.

Ibland när han berättar historier från sitt liv känns det som om att han borde ha varit med i Cops flera gånger om.

Nu är han ju ute, men har möten och terapigrupper och utvärderingar flera gånger i veckan. Han får inte ha alkohol i sin närhet eller vistas på platser där det kan serveras. Men det är konstigt det där, för han fick heller inte tillstånd att komma till parken där min målgång var i lördags. Man kan ju undra varför man skulle neka en villkorligt frigiven fånge att vistas på ett sportevenemang där det inte serverades något starkare än köttsoppa och sportdryck? Men hans övervakare sa tvärnej.

Chris kom ju ändå förstås. Med huvan uppdragen, svarta solglasögon och en plastpåse med bananer och Gatorade som han överlämnade till mig med ett snabbt ”bra jobbat” innan han smet hem igen. Han har såklart öl hemma också, men gömt på platser där han vet att övervakaren inte har rätt att leta när han gör oanmälda besök. Det är som att han inte står ut med tanken på att inte bryta åtminstone några lagar och regler. Han är galen men snäll och som sagt, för det mesta helt omöjlig för mig att relatera till. Men en trevlig granne.

No comments:

Post a Comment