Friday, November 19, 2010

Tankar om trafiken

När man kör bil ska man ju helst ha händerna på ratten och ögonen på vägen. Amerikaner är kända för att ha både ögon och händer nån annanstans medan de kör.
För att de spenderar så mycket tid i bilen? För att de är bättre än annat folk på multi tasking? För att de är bättre bilförare? För att de är så upptagna jämt?

Vem vet.

Personligen är jag en smärre livsfara när jag försöker fippla med annat samtidigt som jag kör. Jag kan byta radiokanal och ändra volymen, men absolut inte sätta i en CD. Står jag still i rödljus händer det att jag kolla mobilen, men pratar ogärna i den medan jag kör och skulle aldrig nånsin få för mig att försöka knappa ihop ett sms.
Jag kan dricka kaffe och läsk så länge jag har en mugg med lock och sugrör och äta okladdiga livsmedel som bara kräver en hand. Macka går inte, äpple är svårt och allt som kräver bestick är ju bara löjligt att tro att man ska kunna få i sig i förarsätet.

Men då jag inte kollar mobilen vid rödljusen så kollar jag in mina medtrafikanter. De sminkar sig, pratar i mobilen, matar ungar i baksätet, matar sig själva, skickar sms, fixar håret och håller på. Det är helt galet. Jag förvånas alltid när jag ser en olycka över att jag inte ser fler.

Jag förvånas också över att jag inte blivit överkörd än, jag har så svårt att vänja mig vid att jag som fotgängare inte har företräde vid övergångsställen och stegar rakt ut i gatan och antar att bilarna ska sakta in. Men de gör inte alltid det. De gör tvärtom rätt sällan det.

Men det som gör mig allra argast när det gäller trafiken här i landet är när bilister har mage att klaga, gnälla, skälla, hytta med näven och vara allmänt otrevliga mot gångare och cyklister som inte gör nåt annat fel än att vistas i trafiken utan bil. Och det händer ofta.
”Watch where you’re going!!” När jag har grön gubbe samtidigt som de har grönt ljus att svänga vänster…
”Ride that thing on the side walk!” När jag cyklar i cykelfilen…
”Don’t walk in the road!” När det inte finns nån trottoar…

Jag hoppas att jag och D ska klara oss med en bil under vår tid i Pocatello. Jag kör till jobbet och han cyklar till skolan. Vi kör till affären när vi ska storhandla eller när vi ska till Wal Mart eller nåt annat ställe som ligger längre bort. Men annars går eller cyklar vi så mycket vi kan. Folk tror att vi är lite galna, men de förstår inte att det är de som är bekväma miljöterrorister.

No comments:

Post a Comment