Thursday, November 18, 2010

Kulturell chock

Ikväll ska det plockas kulturpoäng. Ytterligare kulturpoäng borde jag faktiskt säga, i lördags var ju och bevittnade en pianospelning. Tydligen är det så att när man tar en examen i musik så har man en uppspelning som slutgrej, istället för att tex försvara sin C-uppsats. Nu var det en bekant till både Beth och Bobby som var klar med sin utbildning och vi blev medbjudna och tänkte att ”tja, varför inte?”. Jag ska inte påstå att det var kul, jag hade aldrig gått om det inte varit gratis, men det var inte alls ett dåligt tidsfördriv.

Alltså, jag tror att killen spelade fel lite i början. Det tror jag för att han såg supernervös ut när han kom ut på scen och hade en väldigt blank panna. Dessutom lät det i mina öron som att han spelade fel, men det är ingen tillförlitlig källa.
Sen var jag lite besviken över att han inte spelade en enda låt (stycke heter det kanske?) som jag kände igen. Jag menar, den där Mozart har ju ett par bitar man kan trampa takten till. Bach är ett annat namn jag kan droppa om det kniper. Men intet från dessa herrar behagade vår käre student framföra. Det vet jag med bestämdhet för jag hade programmet i näven hela tiden. Många av kompositörerna hade istället namn som såg polska och ryska ut. Det enda i repertoaren som fick igenkänningspoäng från mitt håll var en polonäs. Man har väl dansat julpolonäsen, jojo.

Men hur som, det var trevligt och föredömligt kortlivat. Det mest imponerande, enligt mig, var att han hade hela baletten memorerad. Han tog tre superkorta pauser under totalt en timme och hade inte ett enda notblad framför sig.

Och ikväll ska vi på Cabaret, musikalen. Det är skolans dansstudenter som showar och här kostade biljetterna 7 dollar men det är jag bara glad att betala. Dans och show är mycket mer min melodi.

No comments:

Post a Comment