Monday, November 15, 2010

Min jul ska vara kul

Igår när jag kollade fejjan så var det en före detta jobbarkompis som undrade (i statusraden) om det var för tidigt att börja julpynta. Hon hade typ 12 kommentarer och alla var helt överens om att jösses nej, sätt igång, du är ju nästan sent ute, skynda på, full fart framåt julen!

Herregud säger jag. Det är ju för bövlars knappt mitten på november. Okej att de startar julen direkt efter Thanksgiving, amerikanarna. Det kan jag väl smälta eftersom de så gärna vill fasa in den högtid som är näst på tur så fort den förra är över. När kalkonen väl är uppäten och alla deklarerat vad de är tacksamma över så är det ju nästan första advent ändå. Men att pynta granen NU, nä, det är inte okej.

I say no no. Men det är ingen som lyssnar på mig.

Däremot har jag börjat fundera på var vi ska klämma in granen i vår lilla lya. Vi får nog flytta Daisys stol (hennes favoritplats att sova på dagarna, hon blir sjukt förnärmad om vi har främmande som sätter sig där) och placera trädrackarn framför fönstret precis bredvid dörren. Det är där eller i garderoben den kan tänkas få plats och det känns ju lite ovärt att ha gran i klädskåpet.

Jag är jättepeppad på jul, det är jag verkligen. Det känns som att vi missade den förra året eftersom det var högsommar i Chile då vi förgäves försökte skapa julstämning med av posten söndersmulade pepparkakor och stearinljus som inte ens syntes i solskenet. Så jag är taggad till tänderna på vinter och mörker och pynt och godis, men nån ordning får det ju ändå vara. Rätt ska vara rätt och man får inte tjuvstarta med en hel månad. Basta.

3 comments:

  1. Ja, jösses!

    Min granne har redan bakat två omgångar med lussebullar och sist hon var på ica köpte hon mer saffran. Din mamma skulle väl få hjärtsnörpen om hon visste att folk åt såna en hel MÅNAD för tidigt :)

    ReplyDelete
  2. Haha, min mamma har redan hjärtsnörpen för att hon måste adventspynta redan på ONSDAG före första advent i år. Annars gör hon det alltid, alltid på lördag förmiddag och tänder adventsstakarna exakt kl 18, men i år kommer Ida hem med fyra barn och hela kalabaliken så hon måste ha pyntat klart innan de invaderar huset.... men hjärtsnörpen är total och jorden redo att snurra åt andra hållet. =)

    ReplyDelete
  3. Alternativet hade ju kunnat vara att inte släpa fram allt pyntet förän de 4 klåfingriga åkt men det går bara inte för sig :)

    Men vi kommer inte föränn på torsdagkväll (sent) så hon kan nog räkna in hela tordagen i pyntandet också. Fast det gör ju bara saken marginellt bättre.

    I övrigt håller jag med dig. Man tjuvstartar inte saker. Inte julpynt, inte halloween, inte påskkärringar, inte raketer på nyåarsafton och inte köper man semlor nu (såg såna i butik). Basta.

    ReplyDelete